Farge og kvalitet

Primære farger

RGB - Skjerm

Primærfargene - rød, grønn, blå (RGB) - blandes for å lage alle tilgjengelige farger. 

En farge lages ved å blande lys i disse fargene i en viss mengde. 

Når alle tre er tent samtidig med full lysstyrke, blir det resulterende lyset hvitt. 

Et eksempel er skjermen og TV-en. Dermed er en lyskilde nødvendig.

Sekundære farger

CMY - Papir

Sekundærfargene - Cyan, Magenta, Yellow (CMY) - blandes for å lage farger. 

I det daglige språket kaller vi Cyan for turkis og Magenta for lilla. 

Denne modellen er basert på absorpsjon / refleksjon av lys. Eks: Lys faller på et stykke papir. Noen farger reflekteres opp til øyet ditt, mens andre blir absorbert av papiret. 

Når alle tre eksisterer samtidig, er resultatet svart. 

Å skrive ut på papir er et eksempel på subtraktiv farge.

Som vi ser er det to forskjellige måter å lage farger på.
Primærfarger (farger som lyser) som vi ser på skjermen når vi sitter og redigerer bildene våre i Photoshop.
Sekundære farger (farger som ikke er tent) som er på trykt papir. 

Fargerom

Hva øyet kan se

Sirkelen over tilsvarer fargerommet et menneskelig øye kan se.

Det hvite fargerommet tilsvarer hva en vanlig skjerm kan gjengi av synlige farger.

Det indre svarte fargerommet viser omtrent hva en papirkopi kan reprodusere for farger. 

Papir vs skjerm

Derfor blir ikke fargene på papirkopien min slik jeg opplever dem på skjermen.

Du kan sammenligne det med å skrelle en appelsin.

Når vi tar den oransje (det hvite fargerommet) og skreller bort den knalloransje skallet, forblir den mindre oransje appelsinen (det svarte indre fargerommet). Du kan si at du skreller bort fargetoppene som gløder på en skjerm, til et papir som ikke gløder. 

Når du går fra det større fargerommet ned til det mindre som inneholder en papirkopi, skreller du bort mange nyanser. 

Dette kan gjøre at papiret føles litt flatere. 

  • Adobe RGB

Lundeby som profesjonell bildeprodusent ønsker å ha bildefiler med Adobe RGB for å tilby best mulig kvalitet. De fleste bildeprodusenter jobber i Adobe-RGB-fargerommet, som har mer fargeinformasjon enn S-RGB-fargerommet.

  • sRGB

S-RGB er det fargerommet de fleste skjermer kan vise, noe som gjør S-RGB til den beste passformen for nettet. Et tips er å konvertere bilder til S-RGB hvis de skal brukes online eller sendes til kunder.

CMYK er et mye mindre fargerom enn Adobe-RGB, dette er et fargerom som brukes til utskrift.

Konvertere bilder frem og tilbake!

Hvis du konverterer et bilde fra en større profil og ned til en mindre f.eks. CMYK eller sRGB, fjerner du informasjon i bildet. Hvis du konverterer tilbake til Adobe-RGB igjen får du et dårligere resultat, fordi du allerede har fjernet informasjon når du konverterte ned til en mindre profil.   

Tips: Mange kameraer kan stilles inn til å ta bilder i Adobe-RGB! 

Fotoprint

Adobe RGB

Lundeby har en maskinpark med de beste skriverne på markedet, de printer med 11 farger på ekte fotopapir som gir best fargegjengivelse. 

Med fargeprofilen Adobe-RGB får vi et jevnt og godt resultat. 

Dette er "Høy kvalitet". 

Trykk

Abobe RGB (konverteres i maskin til CMYK)

Lundeby har også en digitaltrykkavdeling, med de nyeste maskinene på markedet. 

Når det gjelder utskrift, gjøres det med fire farger (CMYK) og på papir eller kartong. 

Dette er et fargeområde som er mindre enn Adobe-RGB. 

For å holde fargekontrollen så god som mulig, konverterer maskinene Adobe-RGB til CMYK. 

Send oss derfor bilder med Adobe-RGB for digitaltrykk også. 

s-RGB

Vi utvider stadig mulighetene og maskinene er oppdaterte, vi har nylig forbedret konvertering av sRGB-filer, men kvaliteten kan aldri bli like god som med Adobe RGB. 

Hvis du sender inn sRGB-filer, vennligst skriv det i kommentarfeltet! 

(Da konverterer vi manuelt) 

Feil profil

Hvis vi mottar filer med "feil" fargeprofil, f.eks. S-RGB, blir ikke konverteringen riktig og fargene blir ikke som forventet. Dette pga. at det ikke er nok farger/nyanser, f.eks. det er en dybde av grønt / gult. 

Den motsatte polen til grønn er Magenta (rød), noe som betyr at når du reduserer med grønt (sRGB), blir bildet rødere. (Ofte mørkere med ubalanse mellom farger, dette merkes mest på Digital Printing). Dette sees sjelden på skjermen, men utskriften viser en tydelig forskjell 

Når vi skriver ut et bilde på Digitaltrykk i CMYK der vi mistenker feil fargeprofil, konverterer vi det i utskriftsprosessen til sRGB, noe som resulterer i et godt resultat ... men ikke fullt ut som Adobe-RGB. 

NB! Det er viktig at bildefilen har riktig fargeprofil, så det er ikke nok hvis du “monterer” bildet i et annet program f.eks. Illustrator eller Indesign som har Adobe-RGB som fargeprofil i dokumentet. Selve bildet du monterer, må også ha Adobe RGB. 

Test ditt fargesyn

Svart/hvitt-bilder på fargepapir.

Når det gjelder svart-hvite bilder, får de lett et fargestikk. Det er umulig å alltid få en perfekt grå balanse da det er fire farger som passer sammen til riktig nyanse. Når fargerommet er mindre, blir trinnene mye større mellom nyanser. Dette fargestikket blir sjelden lagt merke til på et fargebilde, men i gråtonene vil kan du legge merke til det. 

Til digitalprint kan du legge til noe rødt (Magenta) i svart-hvitt-bildene for å unngå grønnstikk. 

Det svart-hvite bildet kan også oppleves å ha et fargestikk avhengig av fargen på visningslyset. 

Hvis du ser på et svart-hvitt bilde i dagslys og går innendørs fra lysrør til glødelamper, går bildet fra grønnstikk til rødstikk. 

Kameraprofil

Still kameraet til å fotografere i Adobe RGB profil.

Redigere bilder

Last inn og redigere bildene, lagre dem i Adobe RGB for print.

Konvertere bilder til nett

Konverter bildene til sRGB for nettbruk, for eksempel til nettsiden og sosiale medier. Også sånn at dine kunder kan se og dele på nett.

Kalibrert bildeskjerm

Den siste viktige tingen er å se riktige farger på din skjerm. Det finnes forskjellige skjermer og kalibreringsutstyr. (Vi anbefaler sterkt Eizo-skjermer som er meget bra på å vise et stort fargeområde som Adobe RGB).

For å sjekke at din skjerm gjengir riktige farger er det fint å ha en referanse, for eksempel et fargekopi, som du kan sammenligne med samme bilde på din skjerm. Du kan sende inn et bilde i f.eks 20×30 som referansekopi til oss. Velg et bilde med mange farger og nyanser (Og husk å lagre riktig med Adobe RGB). Dette er nyttig å gjøre for både deg og for oss, og vi gjør det gratis!

Betrakt referansebildet i normalt innendørs dagslys og pass på at skjermen ikke er omgitt av kraftig lys eller sterke farger.